PREDADAPTAČNÝ PROGRAM
V mesiacoch máj - jún 2024 sa v našej materskej škole bude realizovať tzv. predadaptačný program venovaný rodičom a deťom, ktoré o materskú školu prejavili záujem a boli prijaté na predprimárne vzdelávanie v nasledujúcom školskom roku 2024/2025. Spoločne strávený čas budeme zapĺňať príjemnými a tvorivými aktivitami v podobe dramatizácie rozprávok, prerozprávania príbehov, výtvarných a pracovných činností, hudobno-pohybových a prosociálnych hier, bádateľských a environmentálnych činností, ako aj voľných hier, do ktorých sa budú mať možnosť zapojiť aj rodičia spoločne so svojimi deťmi.
Program sa z dôvodu nenarušovania prevádzky materskej školy bude realizovať v popoludňajších hodinách v podobe 2 stretnutí v triede „Mušky Svetlušky“ určenej pre najmladšiu vekovú skupinu detí.
1. Zoznámiť novoprijaté dieťa a ich rodičov s prostredím materskej školy a režimom dňa ešte pred začiatkom pravidelnej dochádzky v nasledujúcom školskom roku 2024/2025.
2. Vyplniť spoločne strávený čas zaujímavými aktivitami a prostredníctvom nich motivovať dieťa k ľahšiemu odpútania sa od rodičov a uľahčiť mu tak prechod z rodiny do materskej školy.
3. Nadviazať primeranú komunikáciu medzi rodičmi a učiteľkami.
ADAPTAČNÝ PROGRAM
Adaptačné obdobie sa začína od prvého dňa dochádzky dieťaťa do materskej školy. Každé z detí ju zvláda individuálne. Reakcie detí na nové prostredie sú odlišné. Odporúča sa postupná adaptácia. Deti prichádzajú do materskej školy v prvých dňoch na kratší čas, postupne sa ich pobyt predlžuje.
POSTADAPTAČNÝ PROGRAM
Postadaptačným obdobím označujeme štádium, ktoré nastáva po absolvovaní adaptačného procesu (zvyčajne od 4 do 6 týždňov) a tzv. „udomácnení“ dieťaťa v prostredí materskej školy. Jeho nástup charakterizuje postupné ukončovanie negatívnych prejavov dieťaťa predškolského veku, ktoré sa objavovali pri nástupe do materskej školy a pretrvávali určitý čas. Postadaptačné obdobie sa vyznačuje progresom vo vývine dieťaťa, vzhľadom k tomu, že značné množstvo problémových prejavov z adaptačného obdobia už odznelo.
Tento program si kladie za cieľ poukázať na schopnosť uvedomenia si procesov u detí v predškolskom veku, ktoré im pomôžu lepšie pochopiť emócie, byť viac empatické a udržiavať sociálnu interakciu s ostatnými už od dvoch rokov.
Ciele: